۷۵۷/۰
مشارکت اجتماعی
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
۳
۸۸۸/۰
فعالیتهای آموزشی- ترویجی
۴
۷۴۶/۰
دانش فنی
۵
۸۶۸/۰
کل پرسشنامه
۳-۶- متغیرهای تحقیق و تعاریف عملیاتی
۳-۶-۱- متغیرهای مستقل
متغیر مستقل متغیری است که پژوهشگران آن را دستکاری یا انتخاب می کنند تا تأثیر آن را روی متغیر وابسته مورد بررسی قرار دهند. متغیرهای مستقل این تحقیق «ویژگیهای فردی»، «نوع نظام زراعی»، «ویژگیهای اقتصادی»، «نفوذپذیری اجتماعی»، «همکاری با نهادهای مورد نظر»، «میزان مشارکت اجتماعی»، «فعالیتهای آموزشی- ترویجی»، و«دانش فنی» باغداران زیتون بوده است.
عکس مرتبط با اقتصاد
۳-۶-۱-۱- ویژگیهای فردی
شامل سن، جنس، سطح تحصیلات، نوع گویش، تعداد اعضاء خانواده، سابقه فعالیت در کشاورزی و سابقه فعالیت در باغداری زیتون میباشد. این عوامل در پرسشنامه شامل سوالات ۱ تا ۷ میباشد.
۳-۶-۱-۲- ویژگیهای نظام زراعی
نظام زراعی یکی از ارکان مهم هر ساختار زراعی محسوب می شود که در چهره و چشمانداز نواحی روستایی نمایان است. نظام زراعی از اجتماع و اشتراک کشتهای مختلف در یک بهره برداری شکل میگیرد (دولفوس، ۱۳۷۳ به نقل از آمار و رضایی، ۱۳۸۵). نظامهای زراعی بر مبنای خصوصیات جغرافیایی، و مقتضیات زمان دچار تغییر و تحول میشوند. الزامات این دگرگونیها از زوایای گوناگون توسط اندیشمندان و صاحبنظران مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است (خادم آدم، ۱۳۷۰ به نقل از آمار و رضایی، ۱۳۸۵).
گویه های مربوط به ویژگیهای نظام زراعی در پرسشنامه شامل چهارگویه میباشد.
۳-۶-۱-۳- ویژگیهای اقتصادی باغداران زیتون
ویژگیهای اقتصادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته، عبارتند از، متوسط عملکرد زیتون در هکتار، درآمد از شغل کشاورزی، درآمد از شغل باغداری زیتون، سایر درآمدهای باغداران، نیاز به استفاده از تسهیلات بانکی و استفاده از تسهیلات بانکی بوده است. این بخش از پرسشنامه شامل هشت گویه، میباشد.
۳-۶-۱-۴- نفوذپذیری اجتماعی باغداران زیتون
این بخش از پرسشنامه شامل۵ گویه، میباشد. که میزان ارتباط با شهر و همچنین استفاده از نظرات و تجربیات باغدار، در حل مسائل کشاورزی و خانوادگی سایر کشاورزان را مشخص مینماید.
۳-۶-۱-۵- همکاری با نهادها
در پرسشنامه چهارگویه برای تعیین میزان همکاری باغداران با نهادهای مرتبط با فعالیت کشاورزی در نظر گرفته شده است.
جهت دانلود متن کامل پایان نامه به سایت azarim.ir مراجعه نمایید.
۳-۶-۱-۶- مشارکت اجتماعی باغداران زیتون
آنچه مسلم است، جنبه های اساسی مشارکت اجتماعی در توسعه پایدار عبارتاند از: مشارکت در تصمیمگیری، مشارکت در برنامه ریزی، مشارکت در اجرای تصمیمات، مشارمت در کنترل، ارزشیابی و بازنگری و مشارکت در سهمبندی منافع حاصل از اجرای طرحهای مشارکتی (فلسفی، ۱۳۷۷). مشارکت پایدار کشاورزان در هر شکل و در هر سطح، تنها در یک قالب نهادمند بروز و ظهور پیدا می کند که مهمترین مولفه آن شاخص پایداری است (فلسفی و حسینی، ۱۳۸۴). و فرض اولیه در مورد رهیافت مشارکتی درگیر شدن یا دخالت اکثر مردم محلی در شناسایی مشکلات محلی، تعیین راهحلها و اجرای آنها برای اطمینان از تاثیر و پایداری نتایج برنامههاست (Gueye, 2001).در پرسشنامهها سه گویه برای تعیین میزان مشارکت اجتماعی باغداران در نظر گرفته شده است.
۳-۶-۱-۷ – فعالیتهای آموزشی – ترویجی باغداران زیتون
آموزش یک سرمایه گذاری پربازده در فرایند توسعه، بهویژه توسعه انسانی در بخش کشاورزی و روستایی میباشد، ولی این امر زمانی تحقق مییابد که آموزش متناسب با نیازهای واقعی کشاورزان و منطبق با شرایط خاص، همراه با باردهی و کارایی معقول باشد. برای طراحی یک برنامه ریزی آموزشی اثربخش و کارآمد اعتقاد بر این است که این آموزش باید از جنبه های گوناگون پاسخگوی نیازهای فرآگیران باشد تا آنها انگیزه لازم برای شرکت فعال در آموزش را داشته باشند (عمانی و چیذری، ۱۳۸۱ به نقل از صبوری و عمانی، ۱۳۸۸). نیاز و توجه به آموزش بهعنوان یکی از اصول اساسی در کلیه نظامهای آموزشی، بهویژه ترویج و آموزش کشاورزی که شالوده اساسی آن مبتنی بر تغییرات برنامه ریزی شده برای تغییر رفتار مطلوب فرآگیران از طریق برنامه های آموزشی است، میباشد (صبوری و عمانی، ۱۳۸۸). این بخش در پرسشنامه شامل چهار گویه میباشد.
۳-۶-۱-۸- دانش فنی باغداران زیتون
دانش فنی کشاورزی عبارت است از اطلاعات فنی و مهارت ها و تجربههای یک کشاورز که در مراحل کاشت، داشت و برداشت محصول بهکار میگیرد (روستا، ۱۳۷۸). از آنجا که فنآوری، کاربرد علم در حوزه فنون و مهارت های کاربردی است، آن را دانش فنی نیز مینامند. در واقع دانش فنی بخش اصلی و پیش نیاز فنآوری است، زیرا از یک طرف نهادهها و ماشینآلات (بخش سختافزاری فنآوری) در نتیجه دانش، اختراع و ابداع میشوند و از طرف دیگر بکارگیری این سختافزارها مستلزم دانشفنی و مهارت است (شهبازی،۱۳۷۵). این بخش از پرسشنامه شامل بیست گویه میباشد.
۳-۶-۱-۹- نوع کانالهای ارتباطی باغداران زیتون
پیادهسازی مدیریت تلفیقی آفات در سطح مزارع نیازمند توانمدسازی و مشارکت آگاهانه کشاورزان است. در این بین، نقش مهم کانالهای ارتباطی و منابع اطلاعاتی در ارتقای سطح اطلاعات کشاورزان و تسهیل شرایط پذیرش مدیریت تلفیقی آفات قابل تأمل است. دسترسی به اطلاعات از طریق کانالها و منابع اطلاعاتی با عنوان متغیرهای ارتباطی واخیراً با عنوان رفتار اطلاعیابی[۴۳] مطرح شده است (Virgot, 2005 به نقل از حجازی و شریفی، ۱۳۹۰).
۳-۶-۱-۱۰- نوع روش مورد استفاده برای مدیریت تلفیقی آفت مگس زیتون
برای ردیابی و مدیریت تلفیقی آفت مگس زیتون با توجه به امکانات و لوازم موجود در کشور میتوان از روشهایی مانند شخم پای درختان زیتون در فصل زمستان، استفاده از کارتهای زرد چسبنده، استفاده از تلههای پروتئینی، استفاده از تلههای فرمونی، جمعآوری میوه های آلوده به مگس از پای درخت و از بین بردن آنها، برداشت بهموقع محصول کنسروی و همچنین طعمهپاشی درختان آلوده به مگس زیتون با محلول پروتئین و سم برای کنترل آفت مگس زیتون استفاده نمود که شامل هفت گویه بوده که باغداران زیتون باید روشهایی را که در دو سال اخیر استفاده نموده اند مشخص نمایند.
۳-۶-۱-۱۱- دلایل عمده عدم انگیزه باغداران برای مدیریت تلفیقی مگس زیتون
هفت دلیل عمدهای را که باعث ایجاد عدم انگیزه برای اجرای مدیریت تلفیقی آفت مگس زیتون در بین باغداران زیتون می شود از قبیل واردات زیتون، عدم بیمه محصول بهواسطه خسارت مگس زیتون، نداشتن تمکن مالی، نداشتن اطلاعات کافی برای کنترل آفت مگس زیتون، در دسترس نبودن لوازم و امکانات کنترل مگس زیتون، عدم حضور در روستا و عدم مبارزه همگانی همه باغداران با آفت مگس زیتون را میتوان نام برد که باغداران میبایست سه دلیل عمده از دلایل مطرح شده در بالا را انتخاب نمایند.
۳-۶-۲- متغیر وابسته
متغیر وابسته متغیری است که تحت تاثیر متغیر مستقل قرار میگیرد و بر اثر تغییرات آن تغییر می کند. که در این تحقیق متغیر وابسته، استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر میباشد که بر اساس آن باغداران به واسطه پذیرش هر یک از روشهای مدیریت تلفیقی مگسزیتون، در سطوح پذیرشپائین، متوسط و بالا، قرار میگیرند.
۳-۷- فرضیه های تحقیق
۱- بین سن، تحصیلات و تعداد اعضای خانواده باغدارانزیتون و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، از نظر آماری رابطه معنیداری وجود دارد.
۲- بین دانشفنی باغداران در زمینه آفت مگس زیتون و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۳- بین سابقه شغل باغداران زیتون و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۴- بین نفوذپذیری اجتماعی باغداران زیتون و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۵- بین مشارکت اجتماعی باغداران زیتون و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، وجود دارد.
۶- بین نوع کانالهای ارتباطی باغداران زیتون و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۷- بین فعالیتهای آموزشی- تریجی باغدارن زیتون و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۸- بین همکاری با نهادهای باغداران زیتون و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۹- بین سابقه فعالیت کشاورزی و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۱۰- بین سطح زیر کشت زیتون و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۱۱- بین متوسط عملکرد و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۱۲- بین درآمد سالانه از شغل کشاورزی و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۱۳- بین درآمد سالانه از زیتونکاری و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۱۴- بین درآمد سالانه از فعالیتهای متفرقه و استفاده از روشهای کنترل مگس زیتون در دوسال اخیر، رابطه وجود دارد.
۳-۸- روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق روش تجزیه و تحلیل داده ها استفاده از شیوه های کمی میباشد که در قالب آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفته است.
۳-۸-۱- آمار توصیفی
در بخش آمار توصیفی ابتدا جداول توزیع فراوانی، درصد، فراوانی تجمعی، شاخص های گرایش به مرکز شامل میانگین، میانه و نما، و از انحراف معیار بعنوان شاخص پراکنش از مرکز استفاده شده است.
در این تحقیق در مرحله اول تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گرفتن از شاخص های آمار توصیفی بوده و به بیان خواص نمونه مورد مطالعه پرداخته می شود.
برای گروهبندی پاسخگویان برحسب میزان نفوذپذیری اجتماعی، همکاری با نهادها، مشارکت اجتماعی، فعالیتهای آموزشی- ترویجی ودانشفنی باغداران زیتون، از رابطه فاصل میانگین از انحراف معیاراستفاده شده که در این روش نحوه تبدیل امتیازات کسب شده به چهار سطح به شرح زیر برآورد شده است (اللهیاری و همکاران، ۱۳۸۸).
Aضعیف = :A < Mean –SD