۳
۶
۹
۱۲
۳-۶- روایی[۱۳۴] و پایایی[۱۳۵] پرسشنامهها
منظور از روایی آن است که ابزار اندازه گیری برای هدف مورد نظر یعنی اندازه گیری متغیر تحقیق از کارایی لازم برخوردار باشد، به عبارت دیگر روایی مستلزم آن است که ابزار پژوهش همان متغیری را اندازه گیری کند که پژوهشگر قصد اندازه گیری آن را دارد (فرهنگی، صفرزاده، ۱۳۸۵). در خصوص پرسشنامه هوش هیجانی، سازنده مقیاس، روایی پرسشنامه را از طریق روایی همزمان مورد بررسی قرار داده و روایی سازه آن از طریق همسانی درونی و تحلیل عاملی و همگرا و واگرا مورد بررسی قرار داد. همچنین روایی و پایایی این آزمون در سال ۱۹۹۶ توسط جرابکت بررسی شد. وی این آزمون را روا و پایا معرفی کرد (صالحی، ۱۳۸۱). منصوری (۱۳۸۰) به هنجاریابی آزمون مربوط اقدام نموده است، جامعه آماری او عبارت از کلیه دانشجویان در سال تحصیل دوره کارشناسی ارشد گروه انسانی و ریاضی دانشگاههای دولتی تهران در سال تحصیلی ۸۰-۸۱ میباشد. محقق مذکور، برای تعیین روایی، از سنجش روایی سازه استفاده کرده است و بدین منظور همبستگی نمرات آزمودنیها را در دو آزمون هوش هیجانی سیبریا شرینگ و عزت نفس کوپر اسمیت بر روی نمونه ۳۰ نفری مورد بررسی قرار داده است. بر اساس نتایج بدست آمده (۶۳/۰ = r)، میتوان بیان کرد که آزمون هوش هیجانی سیبریا شرینگ از روایی سازه کافی برخوردار است.
تصویر توضیحی برای هوش هیجانی
دانلود متن کامل پایان نامه در سایت fumi.ir
مقصود از پایایی آن است که ابزار اندازه گیری را در یک فاصله زمانی کوتاه چندین بار و به گروه واحدی از افراد بدهیم نتایج حاصل نزدیک به هم باشند. برای اندازه گیری پایایی از شاخصی به نام(( ضریب پایایی)) استفاده می کنیم و اندازه ی آن معمولاً بین صفر و یک تغییر می کند. ضریب پایایی ((صفر)) معرف عدم پایایی و ضریب پایایی (( یک )) معرف پایایی کامل است (خاکی، ۱۳۸۶).
برای محاسبه ضریب پایای شیوههای مختلفی به کار برده میشود. از آن جمله میتوان به :
اجرای دوباره آزمودن (روش بازآزمایی)
روش موازی (همتا)
روش تصنیف (دو نیمه کردن)
روش کودر – ریچارد سون
روش آلفای کرونباخ اشاره نمود.
پرسشنامه هوش هیجانی توسط جرابکت[۱۳۶] (۱۹۹۶) از طریق دو نیمه کردن و آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفته و ضرایب ۹۴/۰ و ۹۱/۰را محاسبه کرده است. منصوری برای تعیین پایایی، میزان همسانی درونی پاسخها را با بهره گرفتن از روش آلفای کرونباخ محاسبه کرده است میزان ضرایب آلفای کرونباخ برای هر یک از مؤلفهها و کل آزمون به قرار زیر است. خودآگاهی ۶۹/۰، خودتنظیمی ۶۴/۰، خودانگیختگی ۵۴/۰، همدلی ۵۱/۰ و مهارتهای اجتماعی ۵۰/۰ و کل آزمون ۸۴/۰ میباشد. حسینی کاخکی (۱۳۸۶) پایایی رفتار شهروندی سازمانی را از طریق آلفای کرونباخ ۶۹/۰ در صد محاسبه کرده است. ناصری (۱۳۸۹) رفتار شهروندی سازمانی را از طریق آلفای کرونباخ ۶۹/۰ و هوش هیجانی را ۸۲/۰ درصد محاسبه کرده است.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
همچنین برای اطمینان از ابزار اندازهگیری، محقق نیز به تعیین پایایی ابزار این تحقیق اقدام کرده است، و ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. که ضریب مورد نظر برای هر کدام از پرسشنامه های هوش هیجانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی به شرح ذیل می باشد: ضریب آلفای کرونباخ برای سؤالات مربوط به هوش هیجانی که شامل ۳۳ سوال می باشد، برابر با ۸۰/۰ که نشان دهنده پایایی بالا می باشد. از طرف دیگر، ضریب آلفای کرونباخ برای سوالات مربوط به رفتار شهروندی سازمانی که شامل ۱۲سوال می باشد، برابر ۷۷/۰ است که قابل قبول می باشد.
جدول (۳-۳) نتایج آزمون آلفای کرونباخ (هوش هیجانی و رفتار شهروندی)
پرسشنامه تعداد سوالات آلفای کرونباخ
هوش هیجانی ۳۳ ۸۰/۰
رفتار شهروندی سازمانی ۱۲ ۷۷/۰
۳-۷- روشهای آماری
در این پژوهش روش تحقیق توصیفی ازنوع هبستگی است ، از رگرسیون برای درصد فراوانی، جداول و نمودارها استفاده شد. از آزمون کلموگروف اسمیرنوف به منظور تعیین اطمینان از طبیعی بودن توزیعها استفاده شد. برای بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیت بدنی شهر کرمانشاه از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. برای پیشبینی رفتار شهروندی سازمانی دبیران تربیت بدنی شهر کرمانشاه از طریق مؤلفههای هوش هیجانی و ویژگی های فردی از رگرسیون استفاده گردید. کلیه عملیات آماری با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS انجام شد.
نتیجه تصویری برای موضوع هوش
فصل چهارم:
تجزیه وتحلیل داده ها
مقدمه
در این فصل یافته های تحقیق از لحاظ توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفته و به صورت جدول های توزیع فراوانی و نمودارها ارائه می شود. از آزمون کالموگروف- اسمیرنوف برای بررسی نوع توزیع داده ها (طبیعی- غیر طبیعی) استفاده شد و با توجه به طبیعی بودن توزیع داده ها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه برای آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شده است.
۴-۱- توصیف ویژگی های جمعیت شناختی دبیران تربیت بدنی
در پرسشنامه تحقیق اطلاعات جمعیت شناختی که مورد پرسش قرار گرفت حاوی اطلاعات زیر است: جنسیت، سن، سابقه خدمت، سطح تحصیلات و وضعیت تاهل دبیران تربیت بدنی شهر کرمانشاه بود.
جنسیت
جدول ۴-۱ وضعیت جنسیت دبیران را نشان می دهد که ۶۴% مرد و ۳۶% را زن تشکیل می دهند. اطلاعات زمینه ای پیرامون جنسیت در جدول و شکل ۴-۱ آورده شده است.
جدول ۴-۱٫ توزیع فراوانی و درصد فراوانی جنسیت
حق انحصاری © 2021 مطالب علمی گلچین شده. کلیه حقوق محفو