فرهنگ کمفرزندی و تکفرزندی، آفت کنترل جمعیت است و اما اینکه چه کارهایی باید بکنیم که جوانانمان را به این راه ترغیب کنیم. جوانان ما با وجود تحصیلات، کار ندارند و همین مشکلات باعث می شود که به ازدواج فکر نکنند. مسائل اقتصادی دسته به دست هم میدهد که جمعیت رو به کاهش رود. همۀ دنیا روی مسئلۀ جمعیت حساس هستند و یک کشور در دنیا با کثرث جمعیت آن دیده می شود. باید تلاش کنیم تا موضوع افزایش جمعیت تبدیل به فرهنگ شود و تلاش شود که شیوۀ نادرست تکفرزندی به فرهنگی تبدیل شود که هر خانواده با توجه به مقدورات و شرایطش، صاحب فرزند شود و فقط به تکفرزندی فکر نکند. این هدف نیازمند فرهنگسازی وسیعی است که تحدید جمعیتی فعلی را خنثی کند.
عکس مرتبط با اقتصاد
ما در گذشته تفکر دینی داشتیم که پدر و مادرهایمان معتقد بودند خدا روزیرسان است و خدا روزی بندهاش را میدهد. در دهههای چهل و پنجاه، مردم ما دغدغۀ فعلی را نداشتند و هر خانواده هفت هشت فرزند داشت. هر چه بهسمت ماشینیشدن پیش رفتیم جمعیت خانوادهها کمتر و کمتر شد. به دلیل مسائل اقتصادی، معیشتی و رفاهی خانوادهها کمتر به فکر فرزند بیشتر داشتن میافتند و جنبه های اقتصادی پررنگ شده و جنبه های اعتقادی در مورد روزیرسانی خداوند کمرنگتر شده است.
باید برای رسیدگی به وضعیت جمعیت، همه با هم آستین بالا زنیم چون این مسئله هم امنیت جامعه را تضمین می کند و هم بحث اقتدار. مقام معظم رهبری در بیانات ارزشمند خود مسئلۀ فرزندآوری را، امری جدی شمردهاند و آن را از مجاهدتها و وظایف خطیر زنان جامعه دانسته اند و بارهای روی این مسئلۀ حیاتی و بحث افزایش جمعیت تأکید کرده اند. بنابراین اگر نگاه ما به مسئلۀ جمعیت جدی نباشد مطمئناً در دو دهۀ آینده کشور ما هم مانند اروپاییها باید برای تولید نسل به مهاجرپذیری روی بیاورد و به سونامی پیری نسل دچار خواهد شد که این هم مشکلات خاص خود را دارا میباشد.
بنابراین با توجه به هشدارهای رهبر عظیمالشأن انقلاب، بهمنظور جلوگیری از پیری جمعیت و کاهش نیروی انسانی جوان، خلاق و پویا باید تمهیداتی اندیشید تا برنامۀ تنظیم خانواده را اصلاح کرد.
موضوع بحث در این پایان نامه نظر اسلام و فقهای امامیه در خصوص کنترل جمعیت میباشد، با فرض بر اینکه فرزندآوری یک ثروت روحی و روانی برای پدر و مادر و جامعه میباشد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
بیان مسئله
ما در این تحقیق برانیم که زمینه های فقهی فرزندآوری در اسلام را بررسی کنیم. فرهنگ کمفرزندی یا تکفرزندی باید تغییر کند وتبدیل به فرهنگی شود که هر خانواده با توجه به شرایط اقتصادی ورفاهی که دارد فقط به تکفرزندی فکر نکند این هدف نیازمند فرهنگسازی وسیعی است، که تهدید جمعیتی فعلی را خنثی کند.
برخی کوشیدهاندبه نام ادله بروندینی یا دروندینی، به ضرورت کنترل جمعیت در همه شرایط حکم نمایند؛ این در حالی است که منابع دینی، اعم از منابع دین مسیحیت، یهودیت و اسلام انسانها را به ازدیاد نسل و کثرت جمعیت تشویق میکنند.
در این نوشتار درصدد آن هستیم تا دیدگاه متفکران مسلمان را بررسی کرده و حقیقت امر در خصوص کنترل یا عدم کنترل جمعیت را از درون منابع دین اسلام کشف کنیم. طبیعتاً در بین آیات قرآن و روایات نیز به دو دسته دلیل گوناگون برخورد میکنیم. دستهای از آیات و روایات که مشوّق کنترل جمعیّت و کم بودن زاد و ولد هستند و دستهای دیگر که به زاد و ولد بیشتر تشویق نموده و با کنترل جمعیّت مخالف هستند. در ادامه این نوشتار با جمع این دو گروه از آیات و روایات و دیدگاه فقهای شیعه دراین خصوص را بررسی خواهیم کرد.
سؤالات تحقیق:
مبانی فقهی و نظری کنترل جمعیت در اسلام چیست؟
مبانی نظری و فقهی افزایش جمعیت در اسلام چیست؟
جایگاه فرزندآوری در اسلام و فقه امامیه کجاست؟
فرضیات تحقیق:
مبانی فقهی و نظری کنترل جمعیت، در فقهای شیعه برداشت عدهای از فقها از پارهای از آیات و استناد به بعضی روایات میباشد.
فقهای شیعه در زمینه افزایش جمعیت همواره نظر مساعد داشته اند و این برداشت مبتنی به پارهای از آیات و روایتهایی از پیامبر و ائمۀ معصومین میباشد.
یکی از اهداف افزایش جمعیت در دیدگاه فقها و متفکران اسلامی و شیعی، بزرگ شدن امت اسلامی بوده؛ که در حال حاضر از آن به رابطه ازدیاد جمعیت و اقتدار ملی یاد می کنند. افزایش جمعیت همراه با کیفیت و پرورش فرزندانی پاک و صالح مایۀ افتخار، بالندگی و پویایی جامعۀ اسلامی میباشد.
اهداف و ضرورتهای انجام تحقیق:
هدف از نگارش این پایان نامه بررسی این موضوع است که در فقه شیعه در خصوص افزایش جمعیت چه مطالب و توصیههایی شده، به عبارت دیگر دیدگاه فقها در این بحث چه بوده است و جایگاه فرزند و فرزندآوری در اسلام و فقه شیعه چه جایگاهی است و کلیۀ ادلۀ دینی و فقهی و موافقان کنترل جمعیت در این پایان نامه مورد بررسی و تحقیق قرار میگیرد.
پیشینۀ تحقیق:
کتاب «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» با موضوع گفتوگو با اندیشمندان علوم انسانی و اسلامی درباره تغییرات جمعیتی، که از یک «مقدمه» و چهارده بخش تشکیل شده است که برخی از عناوین آن عبارتند از:
مبانی فقهی تغییرات جمعیتیتدوین آیتالله عباس کعبی؛
ضرورت تدوین نظریه جمعیتی اسلام از محمدرضا زیبایینژاد؛
سیاستهای جمعیتی از منظر اسلامتألیف میرصالح حسینی؛
بررسی ابعاد سیاستهای جمعیتی با رویکرد دینیبه قلم محمدرضا ضمیری؛
همچنین از مقالات زیر:
۱- محمد ولی علیئی، تأثیر آموزهها و فتاوای شیعی در رشد و کنترل جمعیت، شیعه شناسی، ش۱۲
۲- ناصر مکارم شیرازی، اسلام به جمعیت از دیدگاه کیفیت مینگرد نه کمیت، تدبیر، ش۳۴
۳- حسین نوری همدانی، کنترل جمعیت، فقه اهلبیت، ش۳۳
۴-محمد مؤمنقمی، سخنی در تنظیم خانواده، فقه اهلبیت، ش۸
و با توجه به موضوع تحقیق از کتب و منابع فقهی شیعه استفاده می شود:
کتاب اصول کافی:
نوشتۀ احمد بن یعقوب کلینی در جلد ۵ در باب فضلالولد اشاراتی مبنی بر استحباب فرزندآوری و جایگاه فرزند در اسلام و ازدواج با همسرانی ولود و ودود که به معنای بسیار فرزند آوردن و بسیار مهربان بودن با همسر میباشد. و همچنین در این باب به آیات قرآن در این مورد و همچنین روایات پیامبر و ائمۀ معصومین اشاره شده است.
کتاب وسائلالشیعه:
نوشتۀ الحر العاملی در جلد ۱۴ باب ۱۷ اشاراتی بر احادیثی که در آن پیامبر، مؤمنان را تشویق و ترغیب به ازدواج می کند. و همچنین احادیثی که پیامبر اکرم میفرماید: «من در روز قیامت به کثرت امتم افتخار میکنم حتی به بچۀ سقط شده.»
و همچنین روایاتی که رسول خدا میفرماید: «با دختران باکره ازدواج کنید.» الی آخر…
از نظر نویسندۀ کتاب علاوه بر اینکه ازدواج نهتنها سنت قطعی و مطلوب از نظر پیامبر است، بلکه اصل فرزندآوری نیز یک ارزش و مستحب به شمار میآید.
کتاب بحارالانوار:
نوشتۀ محمدباقر مجلسی جلد ۱۰۱ بهرغم اینکه فرزندآوری و تکثیر اولاد از نظر اسلامی امری شناخته شده و مورد تأیید بوده است اما برخی از احادیثی که از پیامبر اکرم در مورد خانوادۀ کمجمعیت بیان شده است، از مهمترین روایتی است که طرفداران کنترل جمعیت بدان استناد کرده اند.
کتاب کاهش جمعیت ضربهای سنگین به پیکر اجتماع:
نوشتۀ علامه حسینی تهرانی. نویسنده در این کتاب در باب نکاح و استحباب آن و همچنین جایگاه و اهمیت فرزندآوری در اسلام از منظر آیات و روایات بحث نموده است. از نظر شخص نویسنده کلیۀ برنامه هایی که در ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب در رابطۀ با کنترل جمعیت صورت گرفته، همگی ناشی از نقشههای اجانب و بیگانگان برای از بین بردن امت اسلامی و بهویژه جمعیت ناب و شیعۀ سرزمین مقدس ایران است.
و همجنین نویسنده به مسئلۀ جمعیت علاوه بر رویکرد فقهی از دیدگاه بین المللی و جهانی هم نگریسته و مسئلۀ جمعیت را یک پارامتر بسیار قوی در اقتدار ملی هر کشوری میداند.
و… و…
ساختار تحقیق
این تحقیق شامل چهار فصل است:
در فصل اول پس از بیان کلیاتی چون سؤالات و فرضیات و پیشینۀ تحقیق به تبیین برخی اصطلاحات اساسی پرداختهایم.
در فصل دوم ابتدا به بیان سیر تاریخی مسئلۀ کنترل جمعیت در ایران و مبانی آن از نظر فقه شیعه پرداختهایم سپس به بیان ادلۀ فقهی موافقان کنترل جمعیت و پس از آن به تبیین و توضیح ادلۀ مخالفان کنترل جمعیت پرداختهایم و همچنین پیامدهای کاهش جمعیت از نظر اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و عوارض ناشی از کاهش جمعیت و همچنین عواقب اجتماعی و اقتصادی پیری جمعیت پرداختهایم.
تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی
در فصل سوم به بررسی و تجزیه و تحلیل ادلۀ موافقان و مخافان و همچنین به بررسی رویکرد فقهی به مسئلۀ کنترل جمعیت میپردازیم و به دنبال آن نظرات رهبر انقلاب در خصوص جمعیت و مراجع عظام در این مورد پرداختهایم.
در فصل چهارم نتیجه گیری کلی از این تحقیق را بیان نموده و پیشنهاداتی را هم جهت تحقق اهداف تحقیق ارائه دادهایم.
تعریف مفاهیم و اصطلاحات:
فقه امامیه: منظور از فقه امامیه در این تحقیق دیدگاه فقه شیعۀ اثنیعشری در این مورد میباشد.
جمعیت:به مجموع مردمانی گفته می شود که در سرزمینی مشخص زندگی می کنند و یا اینکه به یک قوم،نژاد یا مکان سیاسی وابستهاند. همچنین به مجموع انسانهایی اطلاق می شود که در یک زمان و در یک مکان با یک آداب و رسوم مشترک زندگی می کنند.
کنترل جمعیت: عبارت است از کنترل ارادی فرزندان و فاصلهگذاری میان فرزندان یک خانواده که رشتهای گسترده از روشهای زیر را در بر میگیرد که برای تنظیم باروری انسانی به کار گرفته می شود. اعم از روشهای دائمی عقیمسازی یا موقتی و یا قرصها و آمپولهای شیمیایی و هورمونی.
افزایش جمعیت:میزان افزایش مطلق جمعیت را ‘میزان رشد جمعیت’ (population growth) نیز مىگویند. در سطح جامعه، براى محاسبۀ رشدجمعیتمعمولاًدوعاملطبیعى(موالید و مرگ) را در نظر مىگیرند مگر اینکه عوامل مهاجرت نقش مهمى در افزایش یا کاهش جمعیت یک منطقه داشته باشد.
فرزندآوری:در سبک زندگی اسلامی ایرانی، خانواده با وجود فرزندان تعریف میشود و فرزندآوری بسیار مهم است. علاوه بر آن نحوه ارتباط پدر و مادر و اهمیت با هم بودن و در کنار هم بودن اعضای خانواده از دیگر وجوه تمایز سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی غربی است. خانوادههای ایرانی به علمآموزی بسیار اهمیت میدهند و جایگاه علم و دانش در فرهنگ ما بسیار مهم است.
سقط جنین: از بین بردن نطفهای که در رحم زن تشکیل شده، توسط هر وسیلهای اعم از جراحی، کورتاژکردن، یا با بهره گرفتن از قرص و آمپولهای هورمونی ویا هر روش دیگری که منجر به از بین رفتن جنین تشکیل شده بشود.
خانواده:خانوادهبه مفهوم محدود آن عبارتست از یک واحد اجتماعی، ناشی از ازدواج یک زن و یک مرد که فرزندان پدید آمده از آنها آن را تکمیل می کنند. تعریف دیگری خانواده را شامل مجموعه ای از افراد میداند که با هدف و منافع مشترک زیر سقفی گرد هم میآیند.
اسلامخانوادهراگروهیمتشکلازافراد،دارایشخصیتمدنی،حقوقیومعنویمعرفی می کند که هسته اولیه آن را ازدواج مشروع زن و مردی تشکیل میدهد و نکاح عقدی است که براساس آن رابطه زوجیت بین زن و مرد برقرار شده و در پس آن طرفین دارای وظایف و حقوق جدید میشوند. ارتباط خویشاوندی در سایه نکاح پدید میآید؛ اعضای آن دارای روابط قانونی، اخلاقی و عاطفی میگردند.
فصل دوم:
تاریخچه و احکام فقهی کنترل جمعیت
۲-۱ تاریخچه کنترل جمعیت در ایران:
کنترل جمعیت در ایران بحث تنظیم خانواده به معنای تناسب فرزندان با امکانات و شرایط زندگی در کلیه تمدنها، سوابق کهن دارند. مستندات باقیمانده، سابقه کنترل موالید را ۴۰۰۰ سال پیش در مصر، ۱۶۰۰ سال پیش در هند، ۱۳۰۰ سال پیش در چین و ۲۰۰۰ سال پیش در یونان و ایران نشان میدهد. تاریخ بشر وسایل و مواد فراوانی را بهعنوان ابزار جلوگیری از حاملگی در خود ثبت کرده است. البته اغلب سیاستهای جمعیتی با توجه به میزان بالای مرگومیر به منظور افزایش زاد و ولد بوده است تا اینکه در دهههای پایانی قرن هجده متفکرانی چون مانتوس به بعد اقتصادی و اجتماعی قضیه توجه و به بحرانی که به سبب فرزندآوری بیرویه قریبالوقوع خواهد بود، اشاره کردند. به این ترتیب بحث کنترل موالید در انگلستان به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی وارد شد. برنامه های تنظیم خانواده در مفهوم اخص در سطح جهانی قدمتی حدود پنجاه سال داد.
امروزه حدود هشتادوپنج درصد از کشورهای جهان سوم و قریب نودوپنج درصد از جمعیت آنها، از خدمات تنظیم خانواده حمایت می کنند. در جوامع صنعتی صددرصد زنان واجد شرایط، از برنامه تنظیم خانواده پیروی می کنند ولی فقط نیمی از زنان در کشورهای در حال توسعه از این تکنولوژی نوین، بهرهمند میشوند.
در سنگاپور هفتاد درصد زنان از این روشها استفاده می کنند. در ایران کنترل جمعیت و تنظیم خانواده به صورت پراکنده در سال ۱۳۳۷ شروع شد. از سال ۱۳۴۸ این کار به صورتی متمرکز ادامه یافت. سال ۱۳۴۶ در وزارت بهداری «واحد بهداشت و تنظیم خانواده» استقرار یافت تا جمعیت را کنترل کند. در سالهای بعد واحد مزبور به نام «واحد جمعیت و تنظیم خانواده» معروف شد. پس از اجرای برنامه های تجربی محدود و پراکنده از جانب مراجع مختلف، در عرض چند سال، این واحد تحت عنوان «سازمان تنظیم خانواده» شهرت یافت و به این طریق ایران به جمع کشورهای عامل به تحدید موالید پیوست. در آن زمان نرخ رشد به طور متوسط سالانه ۱/۳ درصد بود که با اجرای سیاستهای «فرزند کمتر، زندگ بهتر» در دهه۱۳۵۵، ۱۳۴۵ فقط با اندکی کاهش به ۷/۲ درصد رسید. پس از پیروزی انقلاب این سیاستها از سوی برخی از دستاندرکاران به دلالیل مختلف تعطیل شد. جنگ تحمیلی و میل روانی به داشتن فرزند بیشتر در زمان جنگ نیز در این خصوص بیتأثیر نبود.