(a) مدل اولیه
روابط شبکهای
روابط مستقیم آفلاین
روابط غیرمستقیم آفلاین
عملکرد شغلی
روابط مستقیم آنلاین
روابط غیرمستقیم آنلاین
روابط تعاملی
مستقیم آفلاین * غیرمستقیم آفلاین
مستقیم آنلاین * غیرمستقیم آنلاین
مستقیم آفلاین * مستقیم آنلاین
غیرمستقیم آفلاین * غیرمستقیم آنلاین
مستقیم آفلاین * غیرمستقیم آنلاین
غیرمستقیم آفلاین * مستقیم آنلاین
(b) مدل ثانویه
شکل۳-۲ مدل مفهومی پژوهش
۳-۵ توسعه فرضیهها
با توجه به متغیرها و مدل مفهومی پژوهش، سه مجموعه فرضیه توسعه داده میشود که مجموعه اول فرضیهها درمورد تاثیر روابط آفلاین، مجموعه دوم فرضیهها درمورد تاثیر روابط آنلاین و مجموعه سوم فرضیهها در مورد اثرات تعاملی روابط آفلاین و آنلاین استدلال میکنند.
روابط آفلاین
روابط مستقیم آفلاین: در میان مکانیزمهای مختلف دستیابی به منابع، ارتباط قوی، دریافت سریع اطلاعات، شباهت شبکه، یکپارچگی اطلاعات و انتقال اطلاعات متنی در روابط مستقیم آفلاین در درجه بالایی قرار دارند. ارتباطات مستقیم آنلاین به دریافت سریع اطلاعات و نگهداری درست اطلاعات منجر میشود زیرا اطلاعات مسافت کوتاهتری را برای رسیدن به هدف طی میکنند(Burt, 1992) . زمانی که دو نفر به صورت مستقیم و رو در رو ارتباط برقرار میکنند، بهتر میتوانند سوءتفاهمها را برطرف کنند، بنابراین، برقراری ارتباط آسانتر است (Dennis et.al, 2008). سهولت ارتباطات به تعامل بیشتر منتهی میشوند که نشان دهنده ارتباط قوی است. زمانیکه افراد به طور مرتب با یکدیگر در تعامل هستند، یکدیگر را بهتر میشناسند و با افرادی که شبیه خودشان هستند رابطه برقرار میکنندMcPherson et.al, 2001) .(Ibarra, 1992;به بیان دیگر، روابط مستقیم آفلاین احتمالا به افراد کمک میکنند تا شباهتها را توسعه دهند. ارتباطات رو در رو، اشارات مانند زبان بدن و صورت را منتقل میکنند، تمرکز فرد را افزایش میدهند، سوءتفاهمها را برطرف میکنند و در انتقال اطلاعات متنی (مفهومی) خوب هستند (Becker- Beck et.al, 2005; Dennis et.al, 2008). هریک از این نقط قوت روابط مستقیم آفلاین به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. بنابراین چنین فرض شده است:
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت tinoz.ir مراجعه کنید.
H1a – روابط مستقیم آفلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت.
روابط غیرمستقیم آفلاین: همانطور که بررسیها نشان میدهند، ارتباطات ضعیف، هزینه نگهداری، دسترسی به شبکه و نظارت شخص ثالث در ارتباطات غیرمستقیم آفلاین در درجه بالا قرار دارند. زمانی که دو نفر با واسطه به یکدیگر متصل میشوند، ارتباط آنها دشوار میشود به این دلیل که همه پیامهایی که بین آنها مبادله میشوند نیازمند عبور از واسطهها هستند. که چنین امری ارتباط آنها را دشوار میکند، و ارتباطات کمتر منجر میشود که بیانگر ارتباط ضعیف است. کارکنانی که به طور غیرمستقیم به شبکه آفلاین متصل میشوند در مقایسه با کارکنانی که به طور مستقیم وصل شدهاند نیاز به صرف زمان و تلاش کمتری برای ارتباط با یکدیگر دارند به همین دلیل نگهداری ارتباطات غیرمستقیم آفلاین ارزان است Ahuja, 2000; Burt, 1992;) Hansen, 2002). هزینه پایین تر میتواند قابلیت دسترسی به شبکه را افزایش دهد. کارکنانی که به صورت غیرمستقیم آفلاین ارتباط برقرار میکنند تحت نظارت بخش سوم ( واسطه) قرار میگیرند Reagans &) .(McEvily, 2003 هریک از این نقاط قوت روابط غیر مستقیم آفلاین به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. بنابراین چنین فرض شده است:
H1b – روابط غیرمستقیم آفلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت.
روابط غیرمستقیم آفلاین به عنوان مکمل روابط مستقیم آفلاین: همانطور که بررسیها نشان میدهند، در میان مکانیزمهای مختلف، هزینه نگهداری، دسترسی به شبکه، ارتباطات ضعیف و نظارت شخص ثالث در روابط مستقیم آفلاین در سطح پایین ارزیابی میشوند. نگهداری روابط مستقیم آفلاین گران است زیرا کارکنان نیازمند صرف زمان و تلاش برای نگهداری چنین ارتباطی از طریق ملاقاتهای رو در رو به صورت مداوم هستند. به همین دلیل گسترش شبکه از طریق توسعه روابط جدید دشوار است. روابط مستقیم آفلاین روابطی قوی هستند و افرادی که به صورت مستقیم در شبکههای آفلاین ارتباط برقرار میکنند، ناظر سوم ندارند. روابط قوی و ضعیف، روابطی متضاد هستند بنابراین، مزایای ساختاری روابط ضعیف مانند دستیابی به منابع جدید و متنوع در روابط قوی وجود ندارد (Levin & Cross 2004). روابط غیرمستقیم آفلاین از نظر مکانیزمهای بیان شده در سطح بالایی قرار دارند و میتوانند محدودیتهای روابط مستقیم آفلاین را پوشش دهند. در میان مکانیزمهای مختلف شناسایی شده، روابط قوی، شباهت شبکه، یکپارچگی اطلاعات و دریافت سریع اطلاعات در روابط غیرمستقیم آفلاین در سطح پایین ارزیابی میشوند. روابط غیر مستقیم آفلاین نوعا روابط ضعیفی هستند که مزیتهای ساختاری روابط قوی مانند، انتقال دانش در آن ها وجود ندارد (Granovetter, 1982; Levin & Cross, 2004; Reagans and McEvily, 2003). به همین دلیل افرادی که به صورت غیر مستقیم در شبکههای آفلاین ارتباط برقرار میکنند، به طور متناوب در تعامل نیستند که به فرصت کمتر برای یافتن افراد مشابه و توسعه شباهت شبکه منتهی میشود (Ibarra, 1992; McPherson et.al, 2001). زمانی که قسمتی از اطلاعات از طریق واسطههای زیاد در شبکه آفلاین انتقال مییابد، احتمال تحریف آن افزایش مییابد (Burt, 1992). روابط غیرمستقیم آفلاین سرعت انتقال دانشی را که در ملاقاتهای رو در رو منتقل شده است و افراد نیازمند مدیریت آن هستند، کاهش میدهد. بهعلاوه، روابط مستقیم آفلاین نسبت به روابط غیرمستقیم آفلاین از نظر مکانیزمهای بیان شده در سطح بالاتری قرار دارند. بنابراین، افرادی که روابط مستقیم و غیرمستقیم آفلاین دارند، نه تنها میتوانند از گفتگوهای غیرمستقیم خود برای دستیابی به پایگاه بزرگ و متنوع اطلاعات، با هزینه کمتری دست یابند، بلکه همچنین میتوانند درحالی که احتمال تحریف دانش را کاهش میدهند از گفتگوهای مستقیم خود برای انتقال دانش استفاده کنند. فرض بر این است روابط مستقیم و غیرمستقیم آفلاین محدودیتهای یکدیگر را پوشش داده و یکدیگر را در تاثیر بر عملکرد شغلی تکمیل میکنند. بنابراین چنین فرض شده است:
H1c – روابط غیرمستقیم آفلاین ارتباط بین روابط مستقیم آفلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل میکنند.
روابط آنلاین
روابط مستقیم آنلاین: همانطور که بررسیها نشان میدهند، در میان مکانیزمهای مختلف، دریافت سریع اطلاعات، یکپارچگی اطلاعات، ارتباطات قوی و مستندسازی و بازیابی اطلاعات، انتقال موازی اطلاعات، رفع محدودیتهای زمانی و مکانی در روابط مستقیم آنلاین در سطح بالا ارزیابی میشوند. زمانی که کارکنان به صورت مستقیم آنلاین ارتباط برقرار میکنند، اطلاعات را سریعتر دریافت میکنند زیرا نیاز به صرف تلاش و زمان جهت برنامهریزی جلسات رو در رو ندارند. در عوض میتوانند زمان بیشتری را صرف تعاملات خود در شبکههای ارتباطی مختلف آنلاین کنند و ارتباطات قوی را در شبکههای آنلاین ایجاد کنند. در ارتباطات مستقیم آنلاین کارکنان اطلاعات کاملتری را دریافت میکنند به این دلیل که هیچ واسطهای برای انتقال اطلاعات وجود ندارد. به علاوه کارکنان اطلاعات را به صورت مستقیم با بهره گرفتن از رسانههای ارتباطی غیرهمزمان مانند تلفن همراه و ایمیل به طور مستقیم مبادله میکنند تا بر محدودیتهای زمانی و مکانی غلبه کنند. تعدادی از فناوریهای کامپیوتری از انتقال موازی اطلاعات پشتیبانی میکنند. کارکنانی که به صورت مستقیم و آنلاین ارتباط برقرا میکنند میتوانند به طور همزمان به دیدگاههای مختلف گوش کنند و آنها را یاد بگیرند (Dennis et.al, 2008). روابط آنلاین برای ثبت اطلاعات مناسب هستند، به این دلیل که ابزار ذخیره دیجیتالی در مقایسه با انسان حافظه بیشتری دارد. زمانی که اطلاعات در یک ابزار ذخیره دیجیتالی مانند سیستم مدیریت پایگاه داده ذخیره میشوند، انتقال اطلاعات توسط افراد سریعتر و آسانتر انجام میشود. هریک از این نقط قوت روابط مستقیم آنلاین به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. بنابراین چنین فرض شده است:
H2a – روابط مستقیم آنلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت.
روابط غیرمستقیم آنلاین: همانطور که بررسیها نشان میدهند، در میان مکانیزمهای مختلف دستیابی به منابع، ارتباطات ضعیف، هزینه نگهداری، دسترسی به شبکه، نظارت بخش سوم، یکپارچگی اطلاعات، رفع محدودیتهای زمانی و مکانی، مستندسازی و بازیابی اطلاعات در ارتباطات غیرمستقیم آنلاین در درجه بالایی قرار دارند. کارکنانی که به صورت غیرمستقیم و آنلاین ارتباط برقرار میکنند، به دلیل حضور واسطهها غالبا کمتر ارتباط برقرار میکنند. دلیل دیگر پایین بودن سطح ارتباطات این است که رسانه ارتباطی آنلاین معمولا اطلاعات مفهومی را به درستی منتقل نمیکنند و کارکنان ممکن است به سختی یکدیگر را درک کنند به همین دلیل در ارتباطات غیرمستقیم آنلاین روابط ضعیف هستند (Granovetter, 1973; Hansen, 1999; Hansen et.al, 2005; Haythornthwaite, 2002; Levin & Cross, 2004). نگهداری چنین روابطی ارزان است زیرا کارکنان نیاز به جلسات رو در رو ندارند، به همین دلیل ممکن است کارکنان دسترسی خود به شبکه را توسعه دهند. در شبکههای غیرمستقیم آنلاین همانند شبکههای غیرمستقیم آفلاین کارکنان از طریق بخشهای سوم به یکدیگر متصل هستندکه احتمالا نقش ناظر را ایفا میکنند. در ارتباطات غیر مستقیم آنلاین اطلاعات تمامیت خود را حفظ میکنند، زیرا واسطهها میتوانند برای ارسال پیام بدون مداخله در آن، از ایمیل استفاده کنند. این روابط کمتر توسط موانع زمانی و مکانی محدود هستند زیرا کارکنان میتوانند با بهره گرفتن از رسانههای ارتباطی متنوعی مانند ایمیل، کنفرانس ویدئویی و شنیداری برای برقراری ارتباط استفاده کنند که نیاز به ملاقات در زمان و مکان مشابه ندارند. چنین رسانههای ارتباطی آنلاینی میتوانند تاریخچه همه ارتباطات را بدون از دست دادن اطلاعات ثبت کرده و استفاده از آن را آسان تر میکنند (Dennis et.al, 2008). هریک از این نقط قوت روابط غیرمستقیم آنلاین به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. در میان مکانیزمهای مختلف دستیابی به منابع، روابط ضعیف و نظارت شخص ثالث در روابط مستقیم آنلاین در سطح پایینی قرار دارند. روابط مستقیم آنلاین روابطی قوی هستند و در این روابط همانند روابط مستقیم آفلاین نظارت شخص ثالث (واسطه) در بین شرکای ارتباطی وجود ندارد، بنابراین، هیچ نظارتی بر آن ها وجود ندارد. چنین محدودیتهایی توسط روابط غیرمستقیم آنلاین پوشش داده میشوند که از نظر این مکانیزمها در سطح بالایی قرار دارند. هریک از این نقط قوت روابط غیرمستقیم آنلاین به طور مثبت بر عملکرد شغلی موثر هستند. بنابراین چنین فرض شده است:
H2b- روابط غیرمستقیم آنلاین با عملکرد شغلی ارتباط مثبت خواهند داشت.
روابط غیرمستقیم آنلاین به عنوان مکمل روابط مستقیم آنلاین: همانطور که بررسیها نشان میدهند، در میان مکانیزمهای مختلف دستیابی به منابع، شباهت شبکه و رابط قوی در روابط غیرمستقیم آنلاین در سطح پایین قرار دارند. روابط غیرمستقیم آنلاین همانند روابط غیرمستقیم آفلاین روابط ضعیفی هستند که فرصت توسعه شبکه را کاهش میدهند(Ibarra, 1992; McPherson, et.al, 2001) . چنین محدودیتهایی توسط روابط مستقیم آنلاین پوشش داده میشوند که از نظر شباهت شبکه و روابط قوی در سطح بالایی قرار دارند. روابط مستقیم و غیرمستقیم آنلاین محدودیتهای یکدیگر را پوشش داده و یکدیگر را در تاثیر بر عملکرد شغلی تکمیل میکنند. بنابراین چنین فرض شده است:
H2c- روابط غیرمستقیم آنلاین ارتباط میان روابط مستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل میکنند.
روابط مستقیم آنلاین و روابط مستقیم آفلاین
روابط مستقیم آنلاین به عنوان مکمل روابط مستقیم آفلاین: همانطور که بررسیها نشان میدهند، روابط مستقیم آفلاین از نظر هزینه نگهداری و دسترسی به شبکه، مستندسازی و بازیابی اطلاعات، انتقال موازی اطلاعات، رفع محدودیتهای زمانی و مکانی در سطح پایینی قرار دارند. کارکنانی که به صورت مستقیم آفلاین ارتباط برقرار میکنند، برای دستیابی به منابع باید در زمان و مکان مشابهی یکدیگر را ملاقات کنند. این امر زمانیکه کارکنان در مکانهای مختلف و در ساعات کاری متفاوت کار میکنند دشوار میباشد (Cummings et.al, 2009). این موضوع نشاندهنده وجود موانع زمانی و مکانی زیاد در روابط مستقیم آفلاین است. در طول ملاقات رو در رو تنها یک فرد میتواند صحبت کند و افراد دیگر نمیتوانند به طور همزمان به بازخوردهای مختلف را دریافت کنند (Dennis et.al, 2008). این موضوع نشان میدهد که روابط مستقیم آفلاین پشتیبانی اندکی از انتقال موازی اطلاعات میکنند. در طول ملاقات رو در رو افراد یادداشت برداری میکنند و یا موضوعات را به خاطر میسپارند. یادداشتها ممکن است ناقص باشند و گم شوند و افراد نیز ممکن است موضوع بحث را فراموش کنند که به فقدان اطلاعات یا شکست در بازیابی اطلاعات اساسی برای حل مشکلات کاری منتهی میشود .(Dennis et.al, 2008) این موضوع نیز نشان میدهد که روابط مستقیم آفلاین از مستندسازی و بازیابی اطلاعات پشتیبانی کافی به عمل نمیآورد. نقاط قوت روابط مستقیم آنلاین از نظر این مکانیزمها محدودیتهای روابط مستقیم آفلاین را پوشش میدهد.
روابط مستقیم آفلاین به عنوان مکمل روابط مستقیم آفلاین: روابط مستقیم آنلاین در انتقال اطلاعات مفهومی در درجه پایین قرار دارد. بیشتر رسانههای ارتباطی آنلاین مانند ویدئوکنفرانس، ایمیل و کنفرانس شنیداری، از انتقال راهنماییهای چندگانه مانند زبان بدن و بیان صورت، پشتیبانی نمیکنند. زمانیکه کارکنان به صورت رو در رو مکالمه نکنند، تمرکز فردی نیز کاهش مییابد. اگرچه کنفرانس ویدئویی میتواند مقداری از اطلاعات مفهومی را انتقال دهد، اما این امر عمدتا به کیفیت ارتباط اینترنتی بستگی دارد. به عنوان مثال، یک ارتباط ضعیف ممکن است باعث از بین رفتن اطلاعات و تاخیر در انتقال آن ها شود. توانایی ارتباط مستقیم آفلاین از نظر انتقال اطلاعات مفهومی، چنین ضعفهای ارتباط مستقیم آنلاین را پوشش میدهد. زمانیکه فرد ارتباط مستقیم در هر دو شبکه آنلاین و آفلاین داشته باشد و قادر به برقراری ارتباط رو در رو نباشد میتواند از طریق ایمیل و یا رسانههای ارتباطی آنلاین، ارتباط برقرار کند که نه تنها هزینه نگهداری ارتباط کاهش مییابد، بلکه سوابق ارتباطی بهتری نیز ایجاد و نگهداری میشود. با بهره گرفتن از یک نرمافزار ارتباطی آنلاین فرد میتواند بازخوردی از چند ارتباط مستقیم آنلاین خود به صورت همزمان دریافت کند. فرض شده است که روابط مستقیم آنلاین و آفلاین به محدودیتهای یکدیگر توجه کرده و یکدیگر را در تاثیر بر عملکرد شغلی تکمیل میکنند. بنابراین چنین فرض شده است:
H3 – روابط مستقیم آفلاین ارتباط میان روابط مستقیم آنلاین و عملکرد شغلی را به طور مثبت تعدیل میکنند.
روابط غیرمستقیم آنلاین و روابط غیرمستقیم آفلاین
روابط غیرمستقیم آنلاین به عنوان مکمل روابط غیرمستقیم آفلاین: همانطور که بررسیها نشان میدهند، روابط غیرمستقیم آفلاین در دریافت سریع اطلاعات و یکپارچگی اطلاعات، رفع محدودیتهای زمانی و مکانی و مستندسازی و بازیابی اطلاعات در سطح پایین قرار دارند. کارکنان در روابط غیرمستقیم آفلاین برای دستیابی به منابع باید با کسانی که در ارتباط مستقیم هستند (واسطهها)، ملاقات رو در رو ترتیب دهند. این واسطهها با کسانی که در سمت دیگر ارتباط به طور مستقیم متصل هستند، ملاقات رو در رو خواهند داشت و پیامها را منتقل میکنند. واسطههای بیشتر بین شرکای ارتباطی، نیازمند ملاقاتهای رو در روی بیشتر به منظور انتقال منابع هستند که باعث میشوند محدودیتهای زمانی و مکانی بیشتری ایجاد شوند. کارکنان ممکن است در ملاقاتهای رو در رو به طور کامل یادداشت برداری نکنند یا همه اطلاعات را در طول ارتباطات رو در رو دریافت نکنند. بنابراین، تعداد ملاقاتهای رو در روی بیشتر به اطلاعات ناقصتر منتهی خواهند شد، در نتیجه روابط غیرمستقیم آفلاین توانایی محدودی برای رفع محدودیتهای زمانی و مکانی و همپچنین مستندسازی و بازیابی اطلاعات دارد (Dennis et.al, 2008). قابلیتهای روابط غیرمستقیم آنلاین از نظر این مکانیزمها محدودیتهای روابط غیرمستقیم آفلاین را پوشش میدهد.
روابط غیرمستقیم آفلاین به عنوان مکمل روابط غیرمستقیم آنلاین: روابط غیرمستقیم آنلاین همانند روابط مستقیم آنلاین از لحاظ انتقال اطلاعات مفهومی در سطح پایین قرار دارد، به این دلیل که رسانههای ارتباطی آنلاین پشتیبانی کافی از انتقال اطلاعات مفهومی فراهم نمیکنند. توانایی روابط غیرمستقیم آنلاین از نظر انتقال اطلاعات مفهومی حتی ضعیفتر از روابط مستقیم آنلاین است، زیرا اطلاعات نیازمند حرکت در طول گرههای اضافی (واسطهها) هستند (Dennis et.al, 2008). قابلیت روابط غیرمستقیم آفلاین در انتقال اطلاعات مفهومی این ضعف روابط غیرمستقیم آنلاین را پوشش میدهد (Dennis et.al, 2008; Becker-Beck et.al, 2005). بنابراین چنین فرض شده است: